W dniach 12-13 września br. w Katowicach odbył się największy w Polsce kongres poświęcony mobilności, przemysłowi transportowemu i zaawansowanym technologiom. IGKM była partnerem merytorycznym tego wydarzenia.
Uczestnicy Impact mobility rEVolution’18 poznawali technologie jutra, mieli możliwość wysłuchania ekspertów, spotkania się z nimi, uczestniczenia w panelach dyskusyjnych i warsztatach, które toczyły się wokół siedmiu głównych wątków:
- Mobilność w mieście
- Finansowanie, inwestycje i projekty w ramach PPP
- E-mobilność i pojazdy elektryczne napędzane energią pochodzącą z ogniw paliwowych (FCEV)
- Transport towarowy i logistyka
- Połączona i zautomatyzowana jazda (CAD)
- Nowe podejście do mobilności: środki i modele biznesowe
- Środowisko a przechowywanie i efektywne wykorzystanie energii
Uczestnicząca w kongresie Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii mówiła o ustawie o elektromobilności jako o pierwszym tak kompleksowym rozwiązaniu w Europie wyznaczającym standardy w zakresie prawa wspierającego rozwój pojazdów i napędów alternatywnych. Minister podrównała ideę elektromobilności i jej rolę w historii transportu do tej, jaką miało skonstruowanie pierwszego szeroko dostępnego samochodu – Forda T 110 lat temu.
Do rozwiązań z zakresu elektromobilności Minister Emilewicz, oprócz rozwoju pojazdów i napędów alternatywnych, zaliczyła również umożliwienie samorządom tworzenia stref transportu zeroemisyjnego oraz zmianę modelu własności pojazdu. W swoim wystąpieniu przedstawiła dane, zgodnie z którymi w najbardziej rozwiniętych metropoliach udział podróży pojazdami współdzielonymi w rynku wynosi około 2%. W jej opinii liczba samochodów używanych w systemie car-sharing będzie jednak wciąż wzrastać, ze względu na ogólnoświatowy trend przenoszenia się ludności do wielkich metropolii.
– Dla elektromobilności zrobiliśmy wszystko, co mogła zrobić administracja. Teraz pałeczka musi zostać przekazana do przemysłu – powiedziała Minister na koniec swojego wystąpienia.
Z kolei prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wskazując na możliwość wykorzystania wodoru jako nośnika energii wykorzystywanej do napędzania pojazdów, mówił o programie „Magazynowanie wodoru” oraz prowadzonym w jego ramach konkursie na zasobnik wodoru możliwy do zastosowania w transporcie.
Program magazynowania wodoru jest jednym z programów realizowanych przez NCBR według nowej formuły problem driven research. Zakłada ona koncentrację wykonawców wyłonionych w ramach postępowania na rozwiązaniu dobrze określonego problemu technologicznego, jakim jest opracowanie nowego zasobnika wodoru. Postępowanie jest podzielone na trzy etapy prac badawczo-rozwojowych, w których liczba wykonawców po każdym etapie będzie ograniczana na podstawie weryfikacji wyników osiąganych w trakcie danego etapu. Pierwszy etap – koncepcyjny – adresowany jest do szerokiego grona wykonawców, a zdolności prowadzenia laboratoryjnych i wdrożeniowych prac badawczo-rozwojowych wymagane będą na późniejszym etapie programu.
Zakładana specyfikacja zamówienia wymagać wysokiej gęstości objętościowej i/lub masowej zasobnika, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa użytkowania systemu.